METODOLOGIA



ESTUDI 1: TALLER DE VIDEOJOCS I SMARTPHONES


6.1. Descripció de l’estudi
Realització de un taller durant les activitats de Nadal del centre. Ell taller es basa en realitzar diferents activitats, com: jugar a diferents videojocs, una competició de escriure més ràpid i contestar una petita enquesta sobre el taller.


6.2. Desenvolupament del taller
El taller consta de diferents activitats (videojocs i rapidesa d’escriptura) amb els diferents dispositius mòbils indicats als materials:
  1. La primera activitat és jugar a diferents videojocs, a lliure elecció, en diferents dispositius, en una tauleta, en un mòbil i amb comandament o sense, i mentrestant, en una Play Station 3 es disputa un torneig de FIFA 15 (fig. 27), un joc de futbol.


FIFA-15-s-New-Goal-Celebrations-Include-Old-Man-Flag-Kicks-Wrist-Kissing-458471-3.jpg
Fig. 27. Imatge obtinguda del videojoc FIFA 15.


Els videojocs disponibles en els diferents dispositius són:
    1. Asphalt 8: joc de carreres tipus Arcade® el qual consisteix en guanyar els diferents tipus de carreres que hi ha (fig. 28).


KgJMDf2AQtox0FoZZYSScMLI4IDBy5cw-IpQvT158LAuAgP_g1xhwd8G6AzKME5uIRU=h310
Fig. 28. Imatge obtinguda del videojoc Asphalt 8.


    1. Dead Trigger 2: joc shooter () en primera persona, d’acció, i que consisteix en matar el màxim número de zombis i sobreviure el màxim de temps (fig. 29).


RbPIvA5LQy-ri2fW4aFmeNW4fZO_Ea5Qjkzc4RcWBFMjp-aUqGQkq1OQsPyzMt9AGhoo=h900
Fig. 29. Imatge obtinguda del videojoc Dead Trigger 2.


c. Crossy Road: joc de tipus Arcade® en el quan tens un personatge que va fent salts creuant la carretera, la via del tren, el riu, etc. Si caus o t’atropellen perds. Cada salt es 1 punt i es tracta de arribar el més lluny possible de salt en salt (fig. 30).


crossyroad_redlighttrain.jpg
Fig. 30. Imatge obtinguda del videojoc Crossy Road.
d. Monument Valley: joc de puzle en el quan has de conduir el personatge fins al final del nivell fent una serie de moviments amb el personatge i els “edificis”, tot jugant amb efectes òptics (fig. 31).


dqNbnhJ5hnuARwbO13IGUjnC5CH2MIVbO-Hay-cm7xKqJhDbw8dXqs6zT4zC3O4yYhM=h900
Fig. 31. Imatge obtinguda del videojoc Monument Valley.


e. Leo’s Fortune: joc de aventura en el qual has de recórrer el nivell saltant i evitant obstacles amb el teu personatge, una bola peluda de color blau turquesa (fig. 32).


IMG_2322.jpg
Fig. 32. Imatge obtinguda del videojoc Leo’s Fortune.


f. PewDiePie, Legend of Brofist: joc de aventura en el qual has de recórrer el nivell saltant i evitant obstacles amb el teu personatge, en aquest cas el youtuber més famós del món, PewDiePie (fig. 33)


p8g_pRO7SgYhX7r2rMefmgbWEq5fcJXWHw3EbceWM9-gRbB9WP6cAXg2pMIQlKUy15g=h900
Fig.33. Imatge obtinguda del videojoc PewDiePie.


g. Rayman Adventures: joc de aventura en el qual has de recorre el nivell saltant i evitant obstacles amb el teu personatge, el clàssic personatge del videojoc, Rayman (fig. 34).


SCREEN_01_RA_Metadatas_SL_Intro_PR_209372.jpg
Fig. 34. Imatge obtinguda del videojoc Rayman Aventures.


  1. La segona es realitzar una competició de velocitat d’escriptura amb el teclat del mòbil. I calcular cada persona el temps que ha tardat en escriure un text determinat. El text el qual van escriure és:
Hola, em dic senyor x, no se quants anys tinc, i sóc un friki dels mòbils, ja que estic en una competició per veure qui és el que escriu més ràpid de tots els presents a aquest taller super divertit de videjocs i smartphones. Segur que guanyaré perquè escric molt ràpid, ja que em passo el dia xatejant amb els amics per WhatsApp.
I una altra competició la qual tracte d’obtenir la màxima puntuació en el joc Crossy Road, explicat en el apartat anterior.
El guanyador de cada prova va ser obsequiat amb una bossa de llaminadures.
  1. I la tercera és una enquesta sobre l’opinió del taller, preguntes relacionades amb els jocs com: perquè han triat el joc, quin els hi ha agradat més i en quin dispositiu els hi ha agradat més jugar (fig. 35)


Captura de pantalla 2016-01-02 a las 0.27.32.png
Fig. 35. Part de l‘enquesta realitzada al taller (enquesta completa a l’Annex).


6.3. Procediment seguit
El primer taller fet el desembre de 2014; no va tenir gaire èxit i es va improvisar una mica; es va anar a diferents classes, alumne per alumne, fent el taller. Es van aconseguir 13 persones. Aquest consistia en que els nois i noies juguessin a 3 videojocs diferents i després donar la opinió sobre els jocs que havien jugat i contestar una petita enquesta.  Els jocs als quals van jugar són:
  1. Dead Trigger 2: explicat en l’apartat anterior.
  2. Asphalt 8: exlicat en l’apartat anterior.
  3. Subway Surfers: és un joc Arcade® que consisteix en que el personatge ha de corre, evitar els obstacles i obtenir la màxima puntuació possible (fig. 36).
En veure que el treball no s’havia d’entregar fins al gener es va decidir fer un altre taller al desembre de 2015, i treballar durant aquestes vacances els resultats obtinguts.


JeMRH.jpg
Fig. 36. Imatge obtinguda del videojoc Subway Surfers.


Amb la realització del primer taller es va obtenir experiència per millorar el segon i fer-lo més complet, millor plantejat i realitzat. Per això es va decidir realitzar-lo una mica diferent: en lloc de jugar en un sol dispositiu es jugarien en diferents i en una PlayStation 3, també es realitzaria una competició de velocitat d’escriptura. A part de una altre petita enquesta sobre el taller.
Amb el taller pensat i planificat es va realitzar el dia 22, l’últim dia de classes abans de les festes de Nadal, en el qual nomes es fan tallers i es donen les notes. El taller es va dur a terme en el taller de tecnologia i l’aula d’ordinadors annexa,  va durar dues hores, de 9:00 al 11:00 i van participar 21 persones, les quals van anar jugant als diferents jocs en els diferents dispositius a l’aula d’ordinadors (fig. 37), mentrestant uns altres jugaven al FIFA a la PlayStation 3 (fig. 38) i una persona realitzava el concurs de velocitat d’escriptura.


IMG-20151222-WA0000.jpg

20151222_093300.jpg
Fig. 37. Participants del taller jugant amb els diferents dispositius.

Fig. 38. Participants del taller jugant al FIFA 15.


ESTUDI 2: ENTREVISTA


7.1. Descripció de l’estudi
Realització d’una entrevista a un professional en l’àmbit de les addiccions a les noves tecnologies, Laura Merino, psicòloga del centre AIS (Atención e Investigación de Socioadicciones; fig. 39) de Barcelona.
Captura de pantalla 2015-11-20 a las 16.06.26.png
Fig. 39. Logotip del centre AIS.


7.2. Desenvolupament del full de camp
S’ha escrit un full de camp amb les preguntes que ens hem formulat a partir de les hipòtesis i a mesura de la realització del treball. S’han realitzat preguntes relacionades amb l’edat i el sexe, sobre les hores de joc, sobre el entorn familiar, quines conseqüències tenen, etc. (fig. 40) A partir d’aquí han sorgit diferents variables:
  • El temps de joc
  • L’edat
  • L’entorn social i familiar  de l’afectat
  • Estat mental
7.3. Procediment seguit
En primer lloc es van escriure les preguntes per realitzar en un full de camp. Després es va trucar al centre per demanar hora per la realització de l’entrevista. Per realitzar la entrevista ens vam desplaçar fins al centre AIS a Barcelona el dia 10 de novembre de 2015. Un cop allà va començar l’entrevista, enregistrada amb el mòbil per no perdre detalls de les respostes (fig. 41).
Captura de pantalla 2016-01-02 a las 0.16.57.png
Fig. 40. Part de la entrevista realitzada (entrevista completa a l’Annex).


IMG_1766.JPG
Fig.41. Fotografia realitzada durant la entrevista


ESTUDI 3: ESTUDI SOCIOLÒGIC


8.1. Descripció de l’estudi
Realització de varies enquestes de diferents temes (videojocs, smartphones i  addiccions) per recollir informació sobre l’ús que se’n fa, el que saben sobre ells/es i que en pensen.


8.2. Desenvolupament del full de camp
8.2.1. Enquesta 1: Ús dels smartphones (fig. 42)
Consta de 3 parts relacionades amb els telèfons intel·ligents i l’ús que se’n fa:
  1. Dades personals: edat, sexe, tipus de dedicació i si té fills
  2. Continguts generals sobre el bon ús i el mal ús: hi ha preguntes relacionades amb els usos i facilitats que ens aporten, si se’n fa un bon ús o no, si se’n fa un control i com es pot solucionar o evitar.
  3. Ús particular del mòbil: es formulen preguntes relacionades amb l’ús personal de cada persona per exemple: l’ús que se’n fa, el perquè de tenir un smarphone, perquè s’utilitza, quines marques s’utilitzen més, etc.


8.2.2. Enquesta 2: Addiccions a les noves tecnologies (fig. 43)
Aquesta enquesta basa en les addiccions a les noves tecnologies, es extensa i completa, consta de quatre parts:
  1. Dades personals: sexe, edat, estudis i feina.
  2. Ús personal: es realitzen preguntes sobre el ús personal que fa cada persona, com per exemple quines noves tecnologies utilitzen més i perquè.
  3. Conseqüències de l’ús: consta de preguntes relacionades amb les conseqüècies que es creu que comporten i què les provoquen.
  4. Factors de risc, alarmes, prevenció i tractaments d’aquestes addiccions: es fan preguntes sobre com es creu que s’han de tractar aquestes addiccions, com es podrien prevenir i com detectar un cas.


Captura de pantalla 2015-11-21 a las 20.28.55.png
Captura de pantalla 2015-11-21 a las 20.28.14.png
Fig. 42. Part de l’enquesta “Videojocs”
Fig. 43. Part de l’enquesta “Addiccions a les noves tecnologies”


8.2.3. Enquesta 3: Videojocs (fig. 44)
És l’enquesta més curta de les tres, consta només de dos apartats, relacionat amb els videojocs i l’us que se’n fa:
  1. Dades personals: sexe, edat i dedicació.
  2. Contingut de l’enquesta: conta de preguntes personals com quantes hores es juga setmanalment, a preguntes d’opinió sobre el control que se’n hauria de fer.


Captura de pantalla 2015-11-21 a las 20.29.47.png
Fig. 44. Part de l’enquesta “Ús dels smartphones”
8.3. Procediment seguit
Primer es va realitzar l’enquesta sobre l’ús dels smartphones i es va enviar i publicar, es va obtenir un total de 40 respostes. Després es va relitzar l’enquesta sobre les addiccions a les noves tecnologies la qual va obtenir un total de 36 respostes. I finalment es va realitzar l’enquesta sobre els videojocs, amb un total de 61 respostes.
Les dades es van recollir en un full de càlcul i es van obtenir el corresponents resultats.

<<Enrere